Strona główna
/
Blog
/
Sztuczna inteligencja w gastronomii

Blog

 
Sztuczna inteligencja w gastronomii

Sztuczna inteligencja w gastronomii

Data publikacji: 15-03-2024

Czy sztuczna inteligencja może znaleźć zastosowanie w gastronomii? Czy może zastąpić ludzki smak, węch i wzrok, aby tworzyć lepsze dania? Można powiedzieć, że nic nie zastąpi człowieka. Ludzka pomysłowość nie zna granic i żadne algorytmy nie są w stanie tego zmienić. Tylko czy na pewno? Przecież tak naprawdę, receptury, przepisy nawet najbardziej wykwintnych dań, da się przełożyć na język matematyki. A to już Sztucznej Inteligencji w zupełności wystarczy…

Czym jest sztuczna inteligencja?

W największym uproszczeniu sztuczna inteligencja SI (w języku angielskim: artificial intelligence, AI), to inteligencja obserwowana w sztucznych urządzeniach. Sztuczna inteligencja ma dwa podstawowe znaczenia. Pierwsze znaczenie dotyczy inteligencji, która jest realizowana poprzez urządzenia techniczne, a nie w sposób naturalny. Drugie znaczenie SI to nazwa technologii i różnych badań naukowych z zakresu informatyki oraz kognitywistki (nauka o umyśle, poznaniu i komunikacji — łączy w sobie psychologię, neurobiologię, filozofię, lingwistykę i antropologię).
Drugie znaczenie sztucznej inteligencji obejmuje m.in. tak popularną aplikację, jak chat GTP, czy generowanie obrazów na podstawie tekstu. SI ma oczywiście zastosowanie w innych dziedzinach. Na przykład w:

  • analizie języków,
  • grach logicznych,
  • systemach diagnostycznych i eksperckich,
  • robotyce i sztucznym życiu,
  • sieciach neuronowych,
  • uczeniu maszynowym.

Czy w tym szerokim zakresie wykorzystania sztucznej inteligencji, jest też miejsce i możliwość wprowadzenia jej w świat gastronomii?

AI w gastronomii

Sztuczna inteligencja w gastronomii znalazła zastosowanie w dwóch obszarach. Pierwszy to zarządzanie lokalem gastronomicznym. SI zajmie się kontrolowaniem kosztów, prognozowaniem i analizą wydatków, automatyzacją dostaw, tworzeniem i zarządzaniem menu. Ten zakres jest dość oczywisty, każdy biznes gastronomiczny działa według zasad ekonomii. Rozwiązania technologiczne, wspomagane przez SI, pomagające w lepszym wykorzystaniu zasobów finansowych i ludzkich funkcjonują w gastronomii od jakiegoś czasu. Nowością jest drugi aspekt. To robotyka, internet rzeczy (IoT), technologie oparte na AI. Przyjrzyjmy się niektórym zastosowaniom sztucznej inteligencji we współczesnej gastronomii.

Menu lokalu

Będąc gościem, na powitanie otrzymujemy kartę menu. To dokumenty przez wielu szefów kuchni i właścicieli lokali, uważany za swoiste przesłanie do gości lokalu. Ten spis dań i napojów serwowanych w lokalu opowiada o charakterze miejsca, umiejętnościach szefa i całej załogi. W renomowanych restauracjach nad menu głowią się najlepsi fachowcy. Dzięki sztucznej inteligencji tworzenie menu może przebiegać sprawniej, z daleka od rutyny. Sztuczna inteligencja mająca dostęp do olbrzymich baz danych potrafi wskazać “mody” w świecie gastronomii. Ulubione przez klientów dania, składniki, techniki przygotowywania dań. Przewidzieć kierunki, gdzie świat kulinariów będzie podążał. Analiza przez AI zamówień i preferencji gości, pomoże wskazać inne dania, które będą rozszerzeniem oferty.
Oczywiście tworzenie menu lokalu to nie tylko zestaw dań, w tle to analiza kosztów, zarządzanie zapasami, prognozowanie zużycia surowców i dbanie o stan magazynów, minimalizowanie odpadów i strategia cenowa. We wszystkich wymienionych aspektach sztuczna inteligencja ma zastosowanie.

Roboty na sali?

Wbrew pozorom nie jest to fantastyka naukowa. Może u nas roboty obsługujące gości na sali restauracyjnej to raczej ciekawostka technologiczna, ale w wielu krajach takie maszyny pracują. Poza dostarczaniem potraw do stolików potrafią wejść w interakcję z ludźmi. Dzięki ekranom dotykowym, głośnikom i kamerom mogą przyjmować zamówienia, odpowiadać na pytania związane z menu. Urządzenia tego typu mogą przyspieszyć obsługę (co za tym idzie i przepustowość lokalu), przejmują po części obsługę gości, dzięki temu reszta obsługi może zająć się sprawami bardziej skomplikowanymi. Sama obecność robotów kelnerskich powoduje ciekawość gości, co przekłada się na pozytywny wizerunek lokalu i większy ruch.

Temat sztucznej inteligencji w gastronomii jest obszerny. Trzeba pamiętać, że SI w żaden sposób nie zastępuje człowieka, raczej wspiera, otwierając nowe możliwości. Smakowe eksperymenty, nowe surowce, potrawy, nieznane połączenia tekstur i aromatów. Obecność SI w gastronomii to także nowe zawody i specjalizacje. Fachowcy od obsługi systemów AI w gastronomii, wyspecjalizowani w branży gastronomiczno-hotelowej informatycy, programiści to przykładowe zawody, na które pojawi się zapotrzebowanie.